Megválogatják a beszállítóikat, elcsomagolják az ételt, gyűjtik a használt sütőolajat; akkor már zöld is egy étterem, ugye? Van egy rossz hírünk – nem. Egy étterem felelős működésénél központi fontosságú, hogy környezetbarát legyen a munkatér. Vagyis az egész étterem, nem csak a hely azon része, amire a vendégek rálátnak.
Papír gondok: Egy zöld étterem a zöld tapétától nem lesz környezettudatos. Az asztal borítása – nem szükséges és nem kell erőltetni az egyszer használatos, eldobható műanyag vagy papír terítőt. Az étlap is fontos kérdés. Egy zöld étteremben általában évszakfüggő az étlap és itallap, így gyakran kell cserélgetni a kiírásokat. Erre megoldás lehet a napi ajánlat tábla, amit bármikor lehet frissíteni. Lehet még újrahasznosított papírban, tabletre vagy okostelefonra letölthető étlapban is gondolkozni.
A pincérek is egyre több esetben okostelefonos alkalmazással veszik fel a rendelést, ezzel is minimalizálva az éttermi szemét termelését. Az automatizált rendszer következtében mindenkinek egyértelmű a rendelés, mindenki el tudja olvasni mit kértél extraként az oldalas mellé.
Eljön a mosdó látogatás ideje – a zöld étterem mindig újratölthető kézmosóval van felszerelve, ezzel minimalizálva a felesleges műanyag flakonokat. A nagy, ipari kiszerelésnek köszönhetően tonnányi műanyag szeméttől lehet így megkímélnie magát egy-egy városnak évente. A kéztörlő kérdése is fontos – a papírtörlő a 21. század egyik csúcsfelesleges kreálmánya volt, ehelyett éljen a gyorsan szárító kézszárító.
Felelős működés: A felelős működés kiterjed arra is, hogy az étterem az egyenlő bánásmód elve alapján választja-e ki alkalmazottait, megfelelően biztonságos munkakörülményeket és kielégítő juttatásokat biztosít-e az alkalmazottaknak. Ezen túl ismeri a helyi közösséget és körülményeket, aktív párbeszédet folytat a lakosokkal. Szem előtt tartva, ha az ott lakók közössége panaszkodik a zajra vagy a szagokra, az étterem előtt hangoskodó, cigiző társaságra. Ezekre megoldást lehet találni, mindennek az alapja a párbeszéd.
A felelős működéshez tartozik az alkalmazottak étkezési idejének figyelembevétele, a rendszeres orvosi vizsgálat ellenőrzése és a minőségi munkaruha biztosítása is.
Az irodai részleg: Az irodai részlegen is célszerű a zöld szemlélet, a papírmentes munkavégzés elősegítése. A beszállítók és az alkalmazottak is kaphatnak online számlát, legalább senki nem kavarja el és mindig visszakereshető. Az öko irodaszerek is egyre terjednek, a műanyag reklámtoll ideje is lejárt. Az újrahasznosított papírtollak sokkal trendibbek. Az ember azt hinné, hogy alapvetés a kétoldalas és fekete-fehér nyomtatás preferálása, a tintapatron újratöltése, illetve az üres festékpatron újrahasznosítása, azonban sok esetben ez még mindig nem valósul meg.
Fenntartható filozófia: A fenntarthatóságnak három alappillére a környezetbarát munkatér esetén is érvényesül: a környezeti, társadalmi és gazdasági faktorokat figyelembe kell venni. Olyan időtálló és környezetbarát berendezést célszerű választani, ami könnyen tisztítható és nem kell évente cserélni. A beszerzés fázisaiban ügyelni kell a zöld alapanyagok preferálására, kezdve a tollaktól a csomagolóanyagon át a konyhagépek és a hűtés/fűtés, illetve fénytechnika energiatakarékos megválasztásáig. A Föld órája kezdeményezés lehetne kicsit gyakrabban is – a gyertyafényes vacsorával, a világítás lekapcsolásával nem csak energiát spórolhatunk, de ezzel segítjük a Földet is. A társadalmi fenntarthatóságot tekintve fontos, hogy támogassa a helyi közösséget és fektessen be helyben. Ez megnyilvánul abban, hogy jó béreket fizet, munkalehetőséget kínál, illetve egyéb módszerekkel javítja a helyi életszínvonalat, biztosítja a zöld szemlélet terjesztését.
Társadalmi felelősségvállalás: A közösségi szerepvállalás ás a civil szervezetekkel való együttműködés nem csak egy trendi elem a zöld étterem életében – hitvallás is. Zöldnek lenni azt is jelenti, hogy a törvényes kötelezettségeken túl, önkéntes lépéseket is vállal a cég. Ilyen lehet például az aktív ismeretterjesztő szerepvállalás. Fontos, hogy a környezettudatos működés megfelelő visszhangot kapjon, a cég zöld értékei megfelelően és tisztán legyenek képviselve. Így az alkalmazottak, a partnerek és a vendégek is tisztában lehetnek a környezettudatos működés és az egészséges táplálkozás pontjaival.
Hosszú távon gondolkodni: Kedves, jó hangulatú közegbe mindenki szívesen jár vissza. Mind a vendégeket, mind az alkalmazottakat és a beszállítókat tekintve. Amennyiben mégis panasz érkezik, célszerű az együttműködést választani. A Felelős Gasztrohős Hálózatába tartozó éttermek például a jó és rossz példákat is megosztják egymással a szervezeten belül, hogy tanuljanak belőle.
Étterem zöldítési cikksorozatunk első része a felelős beszerzéssel foglalkozik.
További étterem zöldítési tanácsok itt!