Tusolni kell. Mosogatni kell. Mosni és háztartást vezetni is szükséges – azonban nem mindegy, hogy mindezt milyen szerekkel tesszük. Egyre tudatosabban figyelünk arra, hogy zöld legyen a vásárolt termék. Azonban érdemes egy lépéssel továbbgondolni a folyamatot és odafigyelni arra is, hogy zöld legyen a csomagolás is – vagyis próbáljunk nagy kiszerelésű, újratölthető termékeket választani.
Sok esetben a fenntartható csomagolás másodlagos része az, hogy környezetbarát-e a csomagolóanyag, sokkal inkább fontos az, hogy milyen úton jut az a felhasználókhoz. A műanyag vizes palackok gyártóit például folyamatos támadások érik a fejlett országokban, hiszen az esetek többségében a csapvíz minősége egyáltalán nem indokolja a víz palackozását. A tiszta csapvízhez az emberek többsége hozzá tud férni, így feleslegesen keletkezik rengeteg szemét. Vannak szervezetek és egyetemek, akik azon dolgoznak, hogy a műanyag vizes flakonokat redukálják – számos kampány indult már, hogy vidd magaddal a saját flakonodat és töltsd újra egy töltőállomáson tiszta vízzel, ahelyett, hogy vennél még egy flakon vizet az automatából.
Az újra nem használható és újra nem hasznosított csomagolás a bevett szokás napjainkban. Az italoktól kezdve a kozmetikai szereken át a tisztítószerekig a legtöbb üveget és flakont úgy tervezik, hogy miután kiürült, ki is dobjuk egyből. Mostanában elindult egyre több helyen az újrahasznosítható csomagolás, de ennek szelektálása sokszor kihívást jelent a fogyasztónak és az azt kezelőknek is. De mi van akkor, ha a műanyag vizes palack ötletet továbbvisszük, és más használati illetve fogyasztási cikkre ültetjük át.
Régen az italgyártó és egyéb folyékony anyagot gyártók üvegpalackba csomagolták a termékeiket, mondván, ez a legkifizetődőbb – egyszerűbb újratöltés és újrafelhasználás szempontjából is. Nem véletlenül alakult ki a tejesüveg rendszer, vagyis az üres tejesüvegeket az ajtóba kellett tenni, a tejes ember meg hozta az újakat és elvitte az üreset. Tartós és könnyen tisztítható, így könnyen újrahasználható, majd amikor már szükséges, felelősen újrahasznosítható.
Vannak olyan innovatív vállalatok, akik próbálják megmutatni, hogy az újratöltő állomások igenis jók és kivitelezhetőek. Az egyik ilyen cég a Green 11, akik San Fransiscoban nyitottak három fenntartható boltot. A mottójuk tökéletes leírja a küldetésüket: „Refill, Not Landfill.” – vagyis a szemétlerakók helyett válaszd az újratöltést. A bolt számos öko terméket kínál, többek között sampont, tusfürdőt és tisztítószereket. Az utántöltő Green 11 célja, hogy rámutasson, ha a kiskereskedelem és a fogyasztó is rájön arra, hogy az újratöltés és újrahasználat kivitelezhető, akkor vissza lehetne szorítani a csomagolási hulladék mennyiségét.
Egy másik cég, a New York-i székhelyű Common Good, akik újrahasználható üveg palackokat árusítanak, amiket újra is tölthetünk az általuk forgalmazott zöld termékekkel, mint például tisztálkodószer és egyéb otthoni tisztítószer. Persze a saját tégelyedet is viheted magaddal. A mottójuk: biztonságos, zöld, újratölthető otthoni tisztító- és tisztálkodási szerek, amik tényleg jók. Kicsit hosszú mottó, de valóban minden benne van, ami fontos a fenntarthatósággal kapcsolatban.
A Replenish a dolgok mélyére nézett és új koncepcióval jött ki. Koncentrátumot árulnak, amit az újratölthető flakonok aljára lehet rögzíteni. Kiszámolták, hogy a legtöbb otthoni tisztítószerben 90% víz van, csak 10% az aktív összetevő. A koncentrátum rögzítése után nincs más dolgunk, mint összerázni az általunk palackba engedett vízzel. Ezzel nagyban minimalizálható a hulladék mennyisége. Bár meg kell jegyezzük, hogy a koncentrátum szintén szemét lesz 3 újratöltés után, de lényegesen kisebb helyet foglal, mint, a nagy flakonok.
Forrás: Packaging Digest