Mit tehetünk a környezetért az irodában?
A vállalatoknak és a civil szervezeteknek tudatos szerepet kell vállalniuk a környezeti problémák megelôzése és megoldása terén. A nyersanyagok és erőforrások 40%-át irodák használják fel világszerte. Az egyik leghatékonyabb módja e hatás csökkentésének az irodákkizöldítése, tehát a környezet- és emberbarát munkaterek kialakítása
A vállalatok gyakran rendelkenek fenntarthatósági szabályzattal, ám nincsenek tapasztalataik vagy erőforrásaik olyan irodavezetők képzésére, akiknek az irányításával ki tudnák zöldíteni az irodákat. Emellett a KKV-k (kis- és középvállalkozások) jelentősen kevesebb erőforrással és motivációval rendelkeznek, így még inkább szükségük van egy szabványosított eszközre, amely mindent tartalmaz az élhető munkakörnyezet létrehozásához.
Az Európai Zöld Iroda kézikönyve részletesen leírja a zöld iradához vezető út lépéseit az energiahatékonyság javításától a fenntartható közlekedés és szállítás kialakításáig.
A kézikönyv alapján az alábbiakban összefoglaljuk a zöld iroda megvalósításához vezető főbb lépéseket, fókusz pontokat.
Az irodazöldítés lépései
1. lépés: Elhatározás
Az irodai működés környezet- és emberbarátabbá tételének első (és talán legfontosabb eleme) az elhatározás. A program sikeres végrehajtásához azonban nem mindig elég egy-egy ember elhatározása; fontos, hogy a vezetőség is elkötelezett legyen a célok elérése mellett.
2. lépés: Előkészítés
A program sikeres végrehajtása megfelelő előkészítést igényel. Javasoljuk, hogy alakítsanak ki egy zöld iroda munkacsoportot, melynek tagjai között lehetőleg minden részlegről/osztályról vegyen részt valaki a munkában
3. lépés: Tervezés
Először térképezzük fel irodánk jelenlegi állapotát. Ebben segítséget nyújt az ökotérképezés, mely feltárja, hogy melyik területeken állunk jól, és mely területeken kell fejlesztenünk. Központi eleme a tervezésnek a Zöld Iroda Ellenőrző lista, amely az ökotérképezéssel és az Ökométerrel együtt az akcióprogram kidolgozásának alapja. Az akcióprogramban jelöljük a konkrét célkitűzéseket és programokat, melyekhez határidőket és felelősöket rendelünk.
4. lépés: Végrehajtás
Az akcióterv elkészítése után nincs más dolgunk, mint végrehajtani a benne foglalt programokat.
5. lépés: Ellenőrzés, javítás
Folyamatosan figyeljünk arra, hogy a programok végrehajtása megfelelő-e, ha nem, akkor változtassunk az eredeti terveken.
6. lépés: Kommunikáció
A program megvalósítása során figyeljünk oda a külső és belső kommunikációra is, annak érdekében, hogy érintettjeink értesüljenek törekvéseinkről, ezzel is példát mutatva számukra.
Fókusz pontok
“Soha nem késő elkezdeni az irodai működés környezetbaráttá tételét! Vizsgáld zöld szemmel a mindennapi irodai működést, és számos olyan kreatív megoldás fog előkerülni, ami megkönnyíti a munkát.”
Ha már megvalósítottuk a zöld irodai működést, tovább tökéletesíthetjük a munkakörnyezetet az alábbi témakörök megvizsgálásával:
• Munkahelyi légkör javítása,
• Levegőminőség javítása,
• Vízfelhasználás optimalizálása,
• Zöld rendezvények szervezése,
• Tudatos étkezés kialakítása,
• Közlekedés optimalizálása,
• Környezetkímélő takarítás bevezetése.
További információkat és részletes leírást a Zöld Iroda Program weboldalán olvashattok!