De ez az étterem tényleg zöld? A zöld marketing alapjai

Neked is van kávés törzshelyed, ahova ha reggel a nagy hajtás előtt betérsz, biztosan tudod, hogy finom, friss kávét ihatsz? Azt meg szoktad nézni, hogy milyen kávét kérsz? Szempont, hogy fair trade legyen? A Felelős Gasztrohős és a Zöldövezet Társulás közös rendezvényén, a Jövő-t-Evő fórumsorozat utolsó állomásán jártunk, ahol a téma a zöld kommunikáció ás a zöld marketing volt. Egyre több vendéglátóhely próbálja kommunikálni magáról, hogy fenntarthatóan működik – de az a tapasztalat, hogy a fogyasztókat kevésbé érdekli a zöld tevékenység, a szempont, hogy gyorsan, jó áron finomat kapjanak.

 

A ZÖLD MŰKÖDÉS, MINT VERSENYELŐNY

Jovo-t-Evo forum

A felelős éttermek és boltok preferálása akkor indulhat meg egy emberben, ha már otthon is felelősen gondolkodik és él. Amíg a fogyasztók fejében nem jelenik meg a zöld szemlélet, mint igény, addig nagyon nehéz eladni nekik magasabb áron a fair trade terméket, amikor hasonló ízű, de olcsóbb a többi opció. A mentalitás összefüggésben van ez esetben is az anyagi helyzettel, jegyezte meg Egri Orsolya, a KULT 11 képviselője. A túl gazdagokat nem érzékenyek a kukadíj emelkedése vagy a dugódíj bevezetése. A túl szegények nem tudják megfizetni a fenntartható ételeket, mert az alap árukat is nehezen engedhetik meg maguknak. A középosztály az, aki iránymutató tud lenni környezetvédelmi és egyéb kérdésekben is, ez a réteg viszont hazánkban, de a világ más országaiban is erőteljesen csökken. Egri Orsolya azt is hangsúlyozta, hogy a fogyasztókkal partnerként kell bánni, nem lehet túl sok az okító, felelős életmódra szoktató tanmese egy kávézóban, mert az emberek számára ez nyomasztóvá és terhessé válhat. Sok esetben a vásárlók ahelyett, hogy nyitnának egy-egy kezdeményezésnél, inkább közönyösek lesznek, mert túl soknak érzik az erőszakos tudatformálási kísérleteket.

A leginkább fogékony réteg a fenntartható vendéglátóhelyekre ma Magyarországon a hazánkban élő külföldiek. Ők kevésbé árérzékenyek és jobban figyelnek az ár-érték arányra, közelebb érzik magukhoz azt az etióp kisfiút, aki a kávébabokat szedegeti. Dr. Kasza Gyula, a NÉBIH képviseletében úgy nyilatkozott, remélhetőleg tartós trenddé tud formálódni a fenntartható élelmiszerek fogyasztása, nem pedig csak egy gyorsan lefutó program lesz.

A mai 18-20 éves fiatalok szemléletében a fenntarthatóság és a zöld szemlélet még nem szerepel, ezt a látásmódot aktivizálni pedig igen nehéz – osztotta meg észrevételeit Kovács Gyöngyi, a Károly Róbert Főiskola képviselője. Egy általános közöny figyelhető meg össztársadalmi szinten, így viszont az embereknek nem is válik fontossá, hogy szelektíven gyűjtsék a szemetet, vagy éppen megnézzék a címkét, amikor beteszik az árut a kosarukba.

A többség nem is tudja értelmezni a fenntarthatóságot, mint olyat – sokunknak nem világos, hogy ez a sokat emlegetett kifejezés mit is jelent pontosan: egészségesebb ételek, ellenőrzött beszerzés, átlátható folyamatok, energia- és vízhatékonyság? A Magyar Telekom például amikor megpróbált az előfizetőinek fenntarthatósági programjáról kommunikálni, rájött, hogy maga a szó – fenntarthatóság – nem mond sokat az embereknek, így az ő szlogenjük a „Hello holnap” lett – emlékezet vissza Hagara-Nagy Nóra, a Feel Green képviselője.

 

MÓDSZEREK, AMIKKEL OKOSAN LEHET KOMMUNIKÁLNI A VEVŐK FELÉ

Green-marketing

Az első és legfontosabb a hitelesség: Egyre több vevőt foglalkoztat, hogy vajon a megvásárolt áru honnan származik, vagy éppen milyen plusz adalékok vannak benne – hangsúlyozta Balogh Zsuzsanna, a Miksa Café képviselője. Alapvetés, hogy ha valaki fenntartható terméket árul, akkor valóban bizonyítható legyen annak fenntartható volta, különben nem csak a termék, de az azt értékesített bolt megítélése is romlani fog.

A McDonald’s gyorséttermeiben itthon évente közel 80 millió vásárló fordul meg, ezért számukra is elengedhetetlen a rendkívül szigorú higiéniai szabályok betartása mellett a folyamatos, hiteles kommunikáció. Kidolgoztak egy interaktív felületet annak érdekében, hogy aktívan kommunikálhassanak a vásárlókkal – a MEKI LEXIKON projekt esetében kiemelten fontos volt, hogy a fogyasztók bármit megkérdezhessenek a cégtől az ételekkel kapcsolatban. A lánc ezzel is kívánja erősíteni a hitelességet. A kérdezz-felelek online rendszerben számos kisfilmet is találhatunk, ami bemutatja, mit hogyan készítenek – mesélte Vadnai Ágnes, a McDonald’s képviselője. Azok számára, akik tudatosan szeretnének táplálkozni, évek óta a weboldalon, tálcabetéteken és egyes termékek esetében a csomagoláson is adnak tájékoztatást az ételek tápanyag összetevőiről.

Már működő példa: A szállodák már évek óta elkezdtek zöldülni. Ennek első lépése volt a fürdőszobákban elhelyezett matrica, ami tájékoztat arról, hogy a régi napi törülközőcserével ellentétben a földre dobott törülköző megy csak a mosodába. Ezzel rengeteg vizet és energiát takaríthat meg egy-egy hotel. Egy felmérés szerint itt sem mindegy, hogy kommunikálunk – a vendéget általában nem érdekli, hogy a hotel mennyit spórol, az már annál jobban, hogy neki, vagy a jövő nemzedékének ez miért lesz jó – hívta fel a figyelmet Hagara-Nagy Nóra.

 

BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓ

Kin múlik, hogy az adott vállalkozás fenntarthatóan működik-e – nos, leginkább a vezetőkön. A vezetők elköteleződése elengedhetetlen egy fenntartható filozófia működéséhez. Ha a döntéshozók nem képviselik a zöld nézeteket, akkor a fenntarthatóság csak egy lapra felírt szöveg marad, de a mindennapi gyakorlatba nem épül be. A következő lépés, hogy hogyan alkalmazható a filozófia céges szinten – ugyanis a kollégák ezt nem érezhetik kényszernek vagy nyűgnek. Mindenki részéről kell egy belső indíttatás a mindennapi tudatos döntések meghozatalához. A szakácsnak is el kell magyarázni, hogy miért fontos a levest éppen ellenőrzött gazdaságból származó magyar zöldségből készítenie, jegyzi meg Balogh Zsuzsanna. Fontos azt is érteni, hogy miért kell szelektíven gyűjteni – a megtakarítást és a bolygó védelmét pedig mindenki számára értelmezhető mértékegységekben kell megadni.

A belső PR hatalma: felvenni nyári munkára egy Down-szindrómás kollégát a munkatársak érdeke is. Fontos, hogy ezt ne nyűgként éljék meg, hanem lássák azt, amit ők ebből profitálhatnak. Egy ilyen lehetőséggel a befásult kollégák kizökkenek az unalmas napi rutinból és büszkék lehetnek a cselekedeteikre – Egri Orsolya a TRANZIT-ban kipróbálta, tényleg működik.

 

HASZNOS ZÖLD MARKETING TIPPEK

  • az étlap lehet tableten is – ételfotóval, információkkal kibővítve
  • ha már egyszer nyomtatott étlap –a festék legyen karbonsemleges és lobomló
Print Friendly