Európa-szerte fenntartható gazdaságokat hoznak létre a városokban, ezzel is csökkentve a szállítás okozta karbon-lábnyomot illetve növelve az áruk frissességét és minőségét. A rendszer több okból is jó ötlet – a leginkább azért, mert ezzel a módszerrel a növények nincsenek kitéve az időjárás viszontagságainak, a nagy hangárokban és az élelmiszerboltokba telepített mobil változatoknál is szabályozott a hőmérséklet, ideálisra beállított az öntözés és a mesterséges napfény mennyisége. Így a növényeket nem veri el a jég, nem égeti meg a nap és kiszámítható idő alatt nőnek a kívánt nagyságúra.

Az ellenőrzött gazdálkodásokból származó termékekre – beleértve az organikus, a Fairtrade, a free range és a freedom élelmiszereket a fejlett európai országokban egyre többet költenek, Nagy-Britanniában például 2013-ban 8,4 billió font ment az ellenőrzőt élelmiszerek vásárlására, mely a háztartások élelmiszerre költött költségének 8,5%-a.

belső-zoldseges

A berlini METRO áruház beltéri farmja

 

AZ ÚJ TREND

A városi mezőgazdasági vállalkozások egyre inkább terjednek, melyek prémium áron kínálnak egészséges termékeket. Figyelembe véve az átlátható termelést, a környezetvédelmi szabályokat, és a helyi termelőktől való vásárlás fontosságát, logikus lépés volt, hogy a mezőgazdaság betelepül a városokba. Bár a rendszer terjedése segíthetne kiépíteni egy életképes üzleti rendszert, hiszen ezek az árak jobban tükrözik az egészséges gyümölcsök és zöldségek valós termelési költségeit, azonban a trend visszás, mert az alacsonyabb jövedelmű társadalmi csoportok egyből kiesnek a fogyasztói körből, az urban farming a magas jövedelmű, nem árérzékeny osztályt célozza.

 

 

VÁROSI TERMELÉS ELÉRHETŐBB ÁRON

Egy már London-szerte működő rendszer, a GrowUp Urban Farms vezérigazgatója szerint a városi gazdálkodásból származó termékeit – halat, salátát, fűszernövényeket – nehéz normál áron adni. Vannak prémium termékek, amiket főként Michelin-csillagos éttermeknek szeretne értékesíteni. De a vegyes saláta és további általános termékek direkt úgy lettek beárazva, hogy csak minimális különbség legyen a hipermarketekben kapható csomagolt termékek és friss társaik között.

Berlinben is nyílt urban farm, az Infarm vezérigazgatója, Erez Galonska szerint a cél az, hogy kiváló minőségű élelmiszereket lehessen előállítani elérhető áron. Mindenkinek – boltok, éttermek, iskolák, kórházak – kellene egy saját farm, ahol saját magának termelhetnék az alap árukat. Berlinben a Metro Cash&Carry supermarket meg is nyitotta már a boltban található zöldséges kertjét, ahol a konkurencia termékeivel azonos áron, de mégis teljesen frissen vehetünk salátát, zöldséget.

 

MUNKANÉLKÜLIEK FELKAROLÁSA

A londoni Grow Up-nál egy teljes üzleti és társadalmi tervet dolgoztak ki, hogy a megmozdulás valódi hatást gyakoroljon a  globális élelmiszer-hálózatra. A cél a városi gazdálkodás népszerűsítése a különböző társadalmi rétegek között. Ehhez pedig egy oktatási és képzési programot dolgoztak ki Newhamben. Azért Newhamben, mert Londonban itt a legmagasabb a munkanélküliség, ezért itt van a legnagyobb szükség olyan felzárkóztatási programokra, melynek segítségével csökkenthető a munkanélküliség.

A GrowUp kimondottan az aluliskolázott, problémás fiatalokra céloz, akiknek agrár- ás kereskedelmi ismereteket tanítanak, hogy a termelésben aktívan részt vehessenek. A cél az, hogy a betanított fiatalok megszeressék a frissen szerzett szakmájukat és együtt fejlődjenek a projekttel.

 

Forrás: The Guardian

Print Friendly

Hozzászólás

Your email address will not be published.