A vállalatoknak és a civil szervezeteknek tudatos szerepet kell vállalniuk a környezeti problémák megelôzése és megoldása terén. A nyersanyagok és erőforrások 40%-át irodák használják fel világszerte. Az egyik leghatékonyabb módja e hatás csökkentésének az irodákkizöldítése, tehát a környezet- és emberbarát munkaterek kialakítása

A vállalatok gyakran rendelkenek fenntarthatósági szabályzattal, ám nincsenek tapasztalataik vagy erőforrásaik olyan irodavezetők képzésére, akiknek az irányításával ki tudnák zöldíteni az irodákat. Emellett a KKV-k (kis- és középvállalkozások) jelentősen kevesebb erőforrással és motivációval rendelkeznek, így még inkább szükségük van egy szabványosított eszközre, amely mindent tartalmaz az élhető munkakörnyezet létrehozásához.

 

ego_logo3

Az Európai Zöld Iroda kézikönyve részletesen leírja a zöld iradához vezető út lépéseit az energiahatékonyság javításától a fenntartható közlekedés és szállítás kialakításáig.

A kézikönyv alapján az alábbiakban összefoglaljuk a zöld iroda megvalósításához vezető főbb lépéseket, fókusz pontokat.

 

 

Az irodazöldítés lépései

1. lépés: Elhatározás

Az irodai működés környezet- és emberbarátabbá tételének első (és talán legfontosabb eleme) az elhatározás. A program sikeres végrehajtásához azonban nem mindig elég egy-egy ember elhatározása; fontos, hogy a vezetőség is elkötelezett legyen a célok elérése mellett.

2. lépés: Előkészítés
A program sikeres végrehajtása megfelelő előkészítést igényel. Javasoljuk, hogy alakítsanak ki egy zöld iroda munkacsoportot, melynek tagjai között lehetőleg minden részlegről/osztályról vegyen részt valaki a munkában

3. lépés: Tervezés
Először térképezzük fel irodánk jelenlegi állapotát. Ebben segítséget nyújt az ökotérképezés, mely feltárja, hogy melyik területeken állunk jól, és mely területeken kell fejlesztenünk. Központi eleme a tervezésnek a Zöld Iroda Ellenőrző lista, amely az ökotérképezéssel és az Ökométerrel együtt az akcióprogram kidolgozásának alapja. Az akcióprogramban jelöljük a konkrét célkitűzéseket és programokat, melyekhez határidőket és felelősöket rendelünk.

think green4. lépés: Végrehajtás
Az akcióterv elkészítése után nincs más dolgunk, mint végrehajtani a benne foglalt programokat.

5. lépés: Ellenőrzés, javítás
Folyamatosan figyeljünk arra, hogy a programok végrehajtása megfelelő-e, ha nem, akkor változtassunk az eredeti terveken.

6. lépés: Kommunikáció
A program megvalósítása során figyeljünk oda a külső és belső kommunikációra is, annak érdekében, hogy érintettjeink értesüljenek törekvéseinkről, ezzel is példát mutatva számukra.

 

 

Fókusz pontok

Fókusz pontok

“Soha nem késő elkezdeni az irodai működés környezetbaráttá tételét! Vizsgáld zöld szemmel a mindennapi irodai működést, és számos olyan kreatív megoldás fog előkerülni, ami megkönnyíti a munkát.”

 

 

 

 

 

Ha már megvalósítottuk a zöld irodai működést, tovább tökéletesíthetjük a munkakörnyezetet az alábbi témakörök megvizsgálásával:

• Munkahelyi légkör javítása,
• Levegőminőség javítása,
• Vízfelhasználás optimalizálása,
• Zöld rendezvények szervezése,
• Tudatos étkezés kialakítása,
• Közlekedés optimalizálása,
• Környezetkímélő takarítás bevezetése.

További információkat és részletes leírást a Zöld Iroda Program weboldalán olvashattok!

Print Friendly